CITE
Permanent URI for this community
This service supports the remaining R&D centers in the technology transfer and business incubation component, through the creation, deepening and diffusion of knowledge practices.
Browse
Browsing CITE by Author "André Caiado"
Results Per Page
Sort Options
-
ItemThe usefulness of State trade missions for the internationalization of firms: an econometric analysis( 2011) Ana Paula Africano ; Aurora Teixeira ; André CaiadoEmpirical studies on the usefulness of official visits (OVs) as a way to promote the internationalization of firms are scarce and it is often assumed from the political point of view that such visits have impacts that are as positive as they are immensurable. This study is centred on a relatively unexplored case (Portugal), in which OVs have become more and more visible to firms and to the public in general. By applying an econometric model, we seek to evaluate the importance regarding the structural characteristics of firms versus the characteristics of OVs, as to the way participants perceive the usefulness of official visits for promoting their firms and business in the markets visited. Based on 136 participations in 12 official visits which took place between 2005 and 2008, results indicate that the size of firms, foreign capital, export intensity, innovation intensity and experience in the market visited are statistically relevant variables in the assessment of the results and objectives of OVs
-
ItemThe usefulness of State trade missions for the internationalization of firms: an econometric analysis( 2010) Ana Paula Africano ; Aurora Teixeira ; André CaiadoOs estudos empíricos sobre a utilidade das visitas oficiais (VOs) enquanto promotor da internacionalização das empresas são escassos, assumindo-se frequentemente do ponto de vista político que tais visitas têm impactos tão positivos quanto inmensuráveis. Centrando-nos num caso relativamente inexplorado (Portugal), onde as VOs tem tido uma crescente visibilidade junto de empresas e público em geral, o presente estudo procurou, através da aplicação de um modelo econométrico, avaliar a importância relativa das características estruturais das empresas versus características das VOs, no modo como os participantes das visitas oficiais percepcionam a utilidade dessas mesmas visitas para a promoção das suas empresas e negócios nos mercados visitados. Com base em 136 participações em 12 visitas oficiais que decorreram entre 2005 a 2007, os resultados sugerem que a dimensão das empresas, o capital estrangeiro, a intensidade exportadora, a intensidade de inovação e a experiência no mercado visitado são variáveis estatisticamente relevantes na avaliação dos resultados e objectivos das VOs. A atitude pró-activa das empresas surge aqui particularmente relevada - por um lado, estabelecer contactos no âmbito das VOs pressupõe por parte das empresas algumas capacidades/competências prévias, nomeadamente ao nível da inovação; por outro lado, a prepação para a entrada num mercado está directa e positivamente relacionada com o facto da empresa exportar para esse mercado, ou seja, empresas mai